Friday, September 5, 2008

NAIM and KMPP in Memories...^_^


Pejam celik, pejam celik...tup tup dh hmpr 2 tahun dh aku meninggalkan dunia persekolahanku... SMKA Naim Lilbanat...sekolah kesayanganku yang terkenal dengan lokasinya yg terletak di belakang pasaraya Billion kt Kota Bharu tuh... Pak Guard pasaraya Billion tuh pom dh knl dh muka bdak2 Naim nih... Stiap kali outing, tak sah kalau bdak2 Naim tak pegi situ... Hujung minggu dimanfaatkan oleh bdak2 asrama utk pegi cari brg2 keperluan kat pasaraya tuh, jalan kaki ke situ x sampai 5 minit pom...haha... Tu yang best tuh... Aik? Aku bercerita mcm la aku nih dok asrama masa skolah dulu... Ish...aku pernah tinggal kat asrama dulu, ms tingkatan 1, tu pom dok 3 bulan je... Then berhenti asrama kes tak tahan homesick...hahahaha...masa tuh aku tak matang lagi, br nk melangkah masuk alam remaja... Still tak bleh nk tinggalkan dunia kanak-kanak yang rapat dengan mak...asyik2 nk dok bwh ketiak mak je...haha...

Actually, aku tak dok asrama...tapi aku nih bleh dikira mcm dok asrama jgak, tp special sket... Special apanya? Ha...sebenarnya aku tinggal kat umah warden, depan sekolah aku je...sebab baba ku warden asrama....sebab tuh aku cakap yg aku nih mcm tinggal kat asrama je...mana taknya, makanan pom aku makan makanan asrama yg baba ku ambil kat kantin asrama, kalu malas nk g ambik baru la masak kat umah... Maklum la...baba dan mama aku kedua-duanya ustaz dan ustazah, tp di sekolah yg berlainan dan jauh plak tuh... Baba mengajar di sekolahku Naim, mama plak mengajar di SMK Pak Badol kt Melor... So, mama aku tak tinggal kat umah warden Naim tuh, dia ngan adik2 aku yang sekolah rendah tinggal kat umah kitorg kat Peringat. So, kira mcm aku,kakak aku dan adik aku yg laki sorg mmg blaja hidup berdikari tanpa mak la...mama aku jarang2 sekali pegi umah warden tuh, sbb tuh aku kata khidupan aku mcm khidupan bdk asrama jgak la...mana taknya, baba ku mlm2 akan balik ke Peringat... So, aku 3 bradik duduk kat umah tuh sendiri la, menjalani hidup berdikari...aiii...5 tahun aku kat sekolah menengah, tak pernah pom merasa naik kereta ke, bas ke pergi ke sekolah...jalan kaki ada la...haha...^_^

Ya Allah...tuhan saja yg tahu betapa rindunya aku pada suasana sekolah dulu... Rindunya aku pada kelasku, rakan2ku dan guru2ku... Maklum la...aku jadi ketua kelas slama 2 tahun berturut-turut, rapat la ngan cikgu and suma rakan2 dlm klas... Tapi, bukan senang nk jd ketua klas nih...adoiiii...penat2....lagi2 kalau bdak2 tak nak dengar arahan...huhuhuhuhu... Namun, kehidupanku di sekolah byk mematangkan aku, mengajar aku utk berdikari, mengajar aku utk menjadi seorg yg confident... Tima kasih byk2 buat guru2 ku...hanya Allah sahaja yang bisa membalas jasa2 kalian...aku hanya mampu mengucapkan trima kasih yg tak terhingga dan insyaAllah aku akan sentiasa mendoakan guru2ku...baba ku jugak pernah mengajar aku subjek Quran Sunnah ms tingkatan 5...adoiii...kantoi bila kn soal dengan ayah sdiri...nsb baek boleh jawab...kah3... tinta2 guru2ku sentiasa terngiang-ngiang di telinga dan insyaAllah aku akan senantiasa mengingati segala kalam guru2ku...^_^


Ha...yg ni plak blok asrama aku ms aku kt matrik...Kolej Matrikulasi Pulau Pinang atau lebih glemer dipanggil KMPP...kmpp nih mmg femes sbb matrik penang la matrik yang paling top kt Malaysia...aku sempat menimba pengalaman hidup di matrik lebih kurang 4 bulan sebelum aku fly ke Mesir...mcm2 pengalaman aku dapat kutip di sini...suka,duka,seram pom ada... Aku akui, aku suka blaja di sini, lecturer2 sumanya bagus2,mantap. Rakan2 satu tutorial tak kira bangsa apa suma baik2...di situ terbukti bahawa perbezaan bangsa tidak menghalang kita utk tinggal sebumbung, asalkan kita sudi utk saling bertolak ansur, pasti semuanya akan menjadi mudah...

Cuma satu perkara sahaja yang aku tak suka sepanjang aku berada di matrik Penang, iaitu pergaulan antara lelaki dan perempuan sangat bebas...mentang2 ibu bapa jauh di mata, kesempatan itu diambil utk ber'couple'. Rakan2ku juga ada terjebak... masyaAllah...tuhan sahaja yang tahu betapa teruknya masalah sosial di kalangan remaja di situ... Lecturer2 bukannya lepas tangan, tapi disebabkan terlalu byk mslh 'couple' dan ikhtilat sampaikan tak menang tangan utk diatasi... Pasangan 'couple' yang dating mlm2 di tepi tasik begitu ramai... Sehinggakan ajk2 masjid yang membuat rondaan pun tak larat nk melarang... Bdak2 tuh buat acuh tak acuh je, bak kata pepatah, "Masuk telinga kanan,keluar telinga kiri"... Tu br tgk masalah sosial di matrik, tak tgk lagi kat luar...masyaAllah...apa nk jadi la dengan remaja2 masa sekarang... Yang lebih menyedihkan lagi, masalah tersebut hanya timbul di kalangan org2 Melayu sahaja, bangsa2 lain tak de masalah pom...sbb tu diorg lebih berjaya dlm pelajaran...!!!

Tak lupa jgak, sepanjang aku kat situ, mcm2 cerita seram yang aku dengar... Ada org pernah mati dlm blok sebelah blok aku la, tido mlm2 tak boleh pandang siling, nanti kena rasuk la... Ada hantu dlm tandas la...mcm2 lagi la... Aku pom tak tahu ntah btul ke tak cerita2 tuh suma...haha... Apa2pun, kawan2 aku kt matrik dulu suma dh melanjutkan pelajaran ke universiti2 tempatan... Ada yg ambik medik, engineering, sains kimia, sains persekitaran dan mcm2 lg la... Tak kisah la ambik course apa2 pom...yang penting kita sama2 najah bukan sahaja di dunia, tetapi jgak di akhirat...insyaAllah...^_^

" Jangan berputus asa mencari ilmu bila ilmu yang dicari itu tidak mahu masuk ke dalam sanubari... Tetapi bersabarlah, kerana air yang lembut itu akan menitis ke atas sebiji batu yang besar secara berterusan, batu itu pasti akan mempunyai lekuk..."

No comments: