Wednesday, September 10, 2008

Solat Dari Sudut Pandangan Sains...^_^

Assalamualaikum pembaca2 blog sekalian...kali ini saya nk kongsikan tentang logiknya solat dalam sudut pandangan sains...^_^

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah membuat satu kajian tentang kelebihan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. In fact, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iaitu cas positif (+ve charge) dan cas negatif (-ve charge). Dalam aktiviti harian kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, banyak tenaga akan digunakan utk melakukan segala aktiviti2 tersebut.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang akan menyebabkan ketidakseimbangan cas berlaku dalam tubuh badan kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan akan menyebabkan kita rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu, cas2 ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap yang normal.


Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda professor tersebut mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat 5 waktu yang didirikan oleh orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama. Lalu, professor tersebut membuat kajian utk mencari jawapan2 terhadap persoalan2 yang timbul.

Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang tidak sama dan berbeza dalam solat kita bertindak utk menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saff, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah yang lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan (-ve atau +ve) akan ditarik ke dalam badan kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.


Menurut professor itu lagi, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat setelah berehat beberapa jam. Ketika ini, tubuh badan kita mengandungi cas-cas positif dan cas-cas negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh dapat dicapai. Oleh yang demikian, beliau menyatakan bahawa disebabkan itulah solat Subuh hanya didirikan 2 rakaat sahaja.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas dari tubuh adalah lebih banyak. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat berjemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan. Disebabkan itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh badan.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas2 seharian. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.


Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja, kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak 3 rakaat sahaja dan adalah sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding 2 waktu sebelumnya.

Namun, timbul persoalan di benak professor tersebut tentang mengapa solat Isyak dilakukan dalam 4 rakaat sedangkan secara logiknya, pada waktu malam kita tidak akan melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut dibuat, didapati bahawa terdapat keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakaat dalam solat Isyak. Seperti yang kita sedia maklum, umat Islam digalakkan tidur awal agar mampu bangun menunaikan Tahajjud di sepertiga malam. Secara ringkasnya, solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga yang cukup utk kita bangun malam (qiamullail).


Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah...beliau memeluk agama Islam...subhanAllah...

Betapa hebatnya kuasa Allah s.w.t... Maka sedarlah betapa beruntungnya kita mendapat nikmat menjadi umat Islam...^_^

Hazrat Abu Zar r.a berkata,"Suatu ketika Rasulullah s.a.w keluar semasa musim sejuk semasa daun-daun gugur, lantas baginda Rasulullah s.a.w memegang dahan dari sebatang pokok maka daun-daun tersebut mulai gugur dengan lebat dari dahan tersebut. Baginda Rasulullah s.a.w bersabda,"Wahai Abu Zar." Saya menyahut,"Ya,Rasulullah." Kemudian baginda Rasulullah s.a.w bersabda,"Apabila seseorang Islam menunaikan solat untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t, dosanya akan gugur seperti gugurnya daun-daun ini dari pokok."

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

No comments: