Tuesday, September 9, 2008

Rahsia Air Mata Wanita...^_^

Assalamualaikum dan salam ceria... Kali ini saya nk kongsikan satu kisah tentang "Air Mata Wanita"... Artikel ini saya dapat semasa saya tgh surfing internet mencari tazkirah2 ringkas... Harap2 pembaca semua sudi membaca posting ini dan kita sama2 boleh hayati maksud yang tersirat di sebalik kisah ini...

Suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya, "Ibu, mengapa ibu menangis?". Ibunya menjawab, "Sebab ibu menangis adalah kerana ibu seorang perempuan nak." "Saya tak mengerti ibu," kata si anak. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat sambil berkata, "Nak, kau memang tak akan mengerti...."

Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya, "Ayah, mengapa ibu menangis?" "Ibumu menangis tanpa sebab yang jelas," sang ayah menjawab. "Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan," kata ayahnya lagi. Si anak hanya mampu membisu seribu bahasa.

Si anak membesar menjadi seorang remaja, dan dia tetap terus tertanya-tanya mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, si anak bermimpi dan bertanya kepada Tuhan. "Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis?". Dalam mimpinya si anak merasa seolah-olah mendengar jawapannya :

"Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Ku ciptakan bahunya agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur..."

"Ku berikan wanita kekuatan untuk melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulang kali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar..."

"Ku berikan keperkasaan yang akan membuat wanita tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah berputus asa..."

"Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah..."

"Ku berikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam keadaan dan situasi apapun. Walaupun acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap dengan lembut olehnya..."

"Ku berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukanlah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak..."

"Ku berikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan utk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tidak pernah melukai isterinya. Walaupun seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyanyangi..."

"Dan akhirnya, Ku berikan wanita air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Ini bukan kelemahan bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah "air mata kehidupan"..."

Si anak tersedar dari mimpinya yang panjang. Lantas, si anak menjenguk ibunya yang sedang tidur..."Oh ibu, betapa agungnya dirimu sebagai seorang wanita yang solehah yang sentiasa berkorban utk aku dan ayah. Terserlah di wajahmu cahaya keimanan dan kesabaran dalam melalui liku2 kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabaran. Aku berjanji akan menjadi anak yang soleh dan sentiasa berada di sisimu di saat susah dan senang..." si anak merintih sendirian sambil menangis menatap wajah ibunya......

Kesimpulannya :
Hargailah wanita yang kita sayangi selagi masih ada kesempatan waktu bersamanya, terutamanya ibu kita. Sesungguhnya, terlalu banyak jasa dan pengorbanan ibu terhadap kita. Mungkin secara sedar atau tidak, kita ada melukai hati ibu kita. Jadi, sentiasalah memohon kemaafan dengan ibu kita, agar dia sentiasa mengasihi dan meredhai apa yang kita lakukan... Sesungguhnya kita akan mendapat azab yang amat menyeksakan jika kita membuat ibu kita berkecil hati dan menumpahkan air mata walau setitik pun... Ingatlah, kitalah yang bertanggungjawab utk menjaga ibu kita di hari tua nanti... Sayangi dan jagalah hati ibu kita kerana sesungguhnya "syurga itu di bawah telapak kaki ibu"...^_^

"Di dalam syurga nanti, para bidadari akan saling berpegangan tangan sambil bernyanyi dengan suara yang begitu merdu sekali... Mereka akan berkata ; kami adalah gadis2 yang sentiasa redha, kami tak akan marah utk selama-lamanya, kami adalah gadis yang kekal, tak akan mati utk selama-lamanya, kami adalah gadis2 yang tak akan habis nikmatnya, kami adalah gadis2 yang cantik, kami amat menyanyangi suami2 kami... Kemudian, ucapan ini akan digari oleh wanita2 solehah yang berasal dari dunia. Lantas wanita2 solehah itu menjawab ; kami pernah bersolat, tapi kamu tak pernah!!...kami pernah berpuasa, tapi kamu tak pernah!!...kami pernah berwudhuk, tapi kamu tak pernah!!...kami pernah bersedekah,tapi kamu tak pernah!!... Maka bidadari syurga akan kalah... Betapa hebatnya kedudukan seorang WANITA SOLEHAH..."

No comments: